Skip to content

Overeenkomsten en verschillen tussen teamwerk en samenwerking

De grenzen tussen teamwerk en samenwerking zijn vervaagd. Is samenwerking gewoon een andere manier om teamwerk te zeggen?

Om het huidige klimaat binnen jouw team te analyseren en beslissingen te nemen voor de toekomst, is het van cruciaal belang dat je het verschil tussen beide termen begrijpt.

In dit artikel verdiepen we ons in de betekenis van teamwerk en samenwerking, leggen we de verschillen tussen beide uit en geven we methoden voor verbetering.

teamwerk scaled

Wat is teamwerk en hoe wordt het op de werkplek gedefinieerd?

Teamwerk kan worden gedefinieerd als:

De effectiviteit van een team dat samenwerkt om een taak te voltooien.

Een effectief team bestaat uit individuen die over de nodige vaardigheden beschikken om doelstellingen te verwezenlijken en hun rol effectief uit te voeren. Elk lid van het team bestaat met een reden en begrijpt hoe zijn rol bijdraagt tot het gewenste resultaat.

Maar een effectief teamlid is tot veel meer in staat dan het systematisch voltooien van doelstellingen, teamwerk op de werkplek vereist ook dat werknemers effectief met elkaar werken.

Als teamleider zijn er verschillende vaardigheden die je binnen jouw team kunt ontwikkelen om het teamwerk te verbeteren:

  • Communicatie
  • Interpersoonlijke vaardigheden
  • Beheer van conflicten
  • Luisteren
  • Enthousiasme
  • Tijdsbeheer
  • Respect
  • Positiviteit
  • Betrouwbaarheid

HR-afdelingen verwijzen vaak naar deze eigenschappen als zachte vaardigheden, maar ze spelen een belangrijke rol in de effectiviteit en het succes van jouw team.

Managers en teamleiders zijn waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel van een sterk team. Het is hun taak om de medewerkers te coördineren en hun vaardigheden strategisch in te zetten voor maximale kwaliteit en output.

70% van de betrokkenheid van het team wordt gedreven door de manager. (Clifton & Harter, 2019)

Een sterk team vertrouwt sterk op de structuur die de leider biedt; het ontbreken daarvan zou leiden tot knelpunten, meningsverschillen, inefficiëntie en fragmentatie.

Teams die sterk leunen op dergelijke coördinatie zijn minder veelzijdig en vereisen veelvuldig toezicht en begeleiding. Dit kan ertoe leiden dat managers gaan micromanagen, waardoor ze weinig tijd overhouden om te investeren in andere, meer langdurige taken.

Wanneer is teamwerk nuttig?

Met het juiste leiderschap kunnen concrete doelen snel en doeltreffend worden bereikt door verantwoordelijkheid te delegeren en het proces te coördineren. Wanneer je team harmonieus werkt, kunnen werknemers hun vaardigheden wijden aan specifieke taken, wat je team helpt om:

  • Projecten af te ronden
  • Doelen te halen
  • Nieuwe vaardigheden te ontwikkelen

Hoe kun je teamwerk verbeteren?

Om een effectief team te bouwen, moeten managers omstandigheden cultiveren die individuen in staat stellen om goed te werken binnen hun team. Uit een uitgebreide studie gepubliceerd door Harvard Business Review bleek dat er vier primaire vereisten zijn voor effectief teamwerk (Haas & Mortensen, 2016):

  1. Een dwingende richting: Managers moeten individuele en groepsdoelen vaststellen die uitdagend maar niet ontmoedigend zijn en werknemers motiveren met intrinsieke en extrinsieke beloningen.
  2. Een sterke structuur: Managers moeten duidelijk gedefinieerde rollen vaststellen, collectieve normen of regels ontwikkelen een diverse team bouwen met gebalanceerde vaardigheden.
  3. Een ondersteunende context: Managers moeten ervoor zorgen dat de nodige financiering is verkregen om het project te voltooien en dat werknemers toegang hebben tot de materialen die ze nodig hebben om hun rol te vervullen. Er moet een adequaat beloningssysteem zijn om de werknemers te motiveren.
  4. Een gedeelde mentaliteit: Managers moeten goede communicatiekanalen onderhouden en interpersoonlijke relaties stimuleren met teambuildingoefeningen.
samenwerken

Wat is samenwerking en hoe wordt het op de werkplek gedefinieerd?

Samenwerking wordt gedefinieerd als: “Mensen laten samenwerken aan een gemeenschappelijk doel.” (Maglinger, 2020).

Deze uitspraak helpt ons de verschillen te begrijpen tussen teamwerk en samenwerking. Hoewel beide termen veel van dezelfde werknemersvaardigheden omvatten, is het de rol van de manager die aanzienlijk verandert.

Samenwerkende groepen hebben geen leider nodig om werknemers door processen te leiden. In plaats daarvan zullen managers de groep leiden, de harmonie bewaren, regelmatige communicatie vergemakkelijken en verschillende contactpunten smeren.

Dit kan het ontwerpen van geautomatiseerde werkstromen omvatten, het wegwerken van knelpunten, het stroomlijnen van de communicatie en het maximaliseren van de efficiëntie. Deze verbeteringen zijn eerder gericht op het faciliteren van de groepsinspanning dan op het nemen van belangrijke beslissingen.

Wanneer een team effectief samenwerkt, ontwikkelen de werknemers een groepsgeest, ongebonden door een gedeelde visie. Managers geven micromanagement op en werknemers krijgen de autonomie om belangrijke beslissingen te nemen. Bij een op vertrouwen gebaseerde samenwerking voelen werknemers zich gesteund door hun collega’s en profiteren ze van een terugkerende uitwisseling van informatie en vaardigheden.

De voordelen van effectieve samenwerking

  • Verhoogde tevredenheid van werknemers
  • Minder ziekteverzuim
  • Verbeterde output
  • Verbeterde productiviteit
  • Betere efficiëntie
  • Verhoogde ROI
  • Grotere betrokkenheid
  • Snellere innovatie
  • Meer creativiteit
  • Meer diversiteit

Wanneer is samenwerking nuttig?

Uit de gegevens blijkt dat samenwerkende teams meer betrokken zijn bij hun werk en sneller werk van hogere kwaliteit leveren. Situaties waarin samenwerking nuttig kan zijn, zijn onder meer

  • Brainstormsessies
  • Groepsdiscussies
  • Strategische afspraken maken
  • Problemen analyseren en oplossingen vinden

Hoe kun je de samenwerking verbeteren?

Samenwerkende teams zijn gebouwd op vertrouwen en het kan riskant zijn om als manager de controle uit handen te geven. Voordat je de verantwoordelijkheid aan je medewerkers overdraagt, moet je er eerst voor zorgen dat je je team goed hebt voorbereid.

  1. Optimaliseer de communicatie: Effectieve communicatie is een essentieel onderdeel van samenwerking. Met de opkomst van teams op afstand in de afgelopen jaren hebben software voor workflowbeheer en samenwerkingstools bekendheid gekregen vanwege hun nut bij het coördineren van projecten en dagelijkse taken. De mogelijkheid om asynchroon te communiceren kan de efficiëntie van een team omhoog stuwen, omdat taken naadloos door mensen en afdelingen kunnen stromen. Om goed te presteren moeten workflows voortdurend opnieuw worden geanalyseerd en herhaald om knelpunten te elimineren.
  2. Herzie doelen en doelstellingen: Met zoveel bewegende delen is het belangrijk om regelmatig individuele doelen en doelstellingen opnieuw te evalueren om je medewerkers betrokken te houden. Betrokkenheid van werknemers is een belangrijk aspect dat een samenwerkend team in beweging houdt, dus het is verstandig om het vuurtje te blijven aanwakkeren.
  3. Stel bedrijfsdoelstellingen vast: Bedrijven met een duidelijke bedrijfsvisie hebben meer kans op succes. Als je je een piramide voorstelt, staat de bedrijfsmissie fier bovenaan, ondersteund door zowel groeps- als individuele doelstellingen.
leuke teambuilding
Teambuilding moet 
heel leuk 
interactief 
geen hard werk 
zijn
  • Leuke en nieuwe teambuilding spellen
  • Full-service evenementenbedrijf
  • Ervaren gastheren/vrouwen
  • Eigen professionele audiovisuele apparatuur
  • Locatie-sourcing diensten
  • Activiteiten op maat voor de behoeften van uw team

Gerelateerde artikelen